piątek, 29 marca, 2024

Udając się na Maltę nie wiedziałam, że jest tam tak dużo ładnych, klimatycznych miejscowości. Poniżej kilka miast, które mieliśmy okazję zwiedzić na Malcie i Gozo. W jednym z nich znalazłam polski akcent.

W większości ich styl zabudowy jest podobny – krzyżujące się pod kątem prostym ulice, a nad nimi zabudowane drewniane balkony. Malta to kraj chrześcijański z dominującym katolicyzmem. Zobaczymy wiele kościołów, często okazałych i bogato zdobionych.

Mdina

Średniowieczna Mdina jest reklamowana jako spokojne, ciche miasto, gdzie poruszać się można wyłącznie pieszo, a pozwolenie na wjazd mają tylko służby ratownicze. No nie wiem, jakoś sporo aut nas minęło i były to samochody prywatne. Fakt, niektóre ulice są zbyt wąskie dla samochodu. Ale rzeczywiście porównując Mdinę do innych miast jest tu spokojnie, a z fortyfikacji roztacza się widok na sporą część wyspy.

Na teren Mdiny wchodzimy po kamiennym moście. Bramę Główną od wewnętrznej strony zdobią płaskorzeźby patronów miasta: w środku św. Paweł z wężem, po prawej św. Agata a po lewej św. Publiusz namiestnik rzymski.

Brama Główna prowadząca na teren Mdiny
Patroni miasta, od lewej: św. Publiusz, św. Paweł, św. Agata
Katedra św. Pawła
Plac przed katedrą
Widok z fortyfikacji

Rabat

Na zwiedzanie Rabatu udajemy się z Mdiny piechotą. Odwiedzimy interesujące i ważne dla wyspy zabytki.

Dwa kościoły wyglądające jak jeden. Stojące obok siebie kościoły połączono jedną fasadą. Drzwi w środku prowadzą do kościół św. Pawła, po prawej do kościoła św. Publiusza a te po lewej to tylko fasada.

Kościół św. Pawła i św. Publiusza

Obok kościoła św. Publiusza schodzi się do groty św. Pawła, gdzie jak podaje tradycja, apostoł mieszkał w czasie pobytu na Malcie. Zagłębiając się dalej w korytarze, dochodzimy do schronu z czasów II wojny światowej.

Wejście do schronu
Malta
Dekoracja ulic lampami w kształcie kwiatów
Często spotykane motywy na budynkach mieszkalnych
Charakterystyczne balkony

Mosta

Mosta położona jest w centrum wyspy. W trakcie naszego pobytu kilkukrotnie autobusami przejeżdżaliśmy przez miasto.

Najbardziej znanym obiektem jest ogromna katedra w kształcie rotundy z XIX w. Świątynia posiada trzecią co do wielkości niepodpartą kopułę (po Bazylice św. Piotra w Rzymie i Hagii Sophii w Stambule). Z kościołem związane jest wydarzenie z 1942 roku uważane za cud. W czasie nalotu bomba przebiła kopułę i spadła między zgromadzoną ludność liczącą około 300 osób, ale nie wybuchła. W przyległym pomieszczeniu można zobaczyć kopię bomby.

Katedra – rotunda
Wnętrze katedry
Kopia bomby, która przebiła kopułę
Ulica

Mellieha

Mellieha z jej zabytkowym centrum położona jest na wzgórzu. Już z oddali widać górujący nad okolicą kościół z końca XIX w. Wybudowany został z miejscowego kamienia o ciepłej pomarańczowej barwie. Z takiego samego kamienia wybudowano wiele budynków mieszkalnych nie tylko tu, ale również w innych miejscowościach. Oczywistym jest, że z czasem na kamieniu tworzą się brudne zacieki, jednak mieszkańcy czyszczą go i odnawiają. Poniżej kościoła znajduje się Sanktuarium Matki Bożej. Na ścianach dziedzińca umieszczono modlitwę w różnych językach, m.in. po polsku.

Kościół parafialny
Widok na kościół i Sanktuarium Matki Bożej
Dziedziniec sanktuarium, na ścianie po prawej widać tablice z modlitwą w różnych językach
Tekst modlitwy w języku polskim
Widok z tarasu
Ulica
Balkon

Victoria (Gozo)

Victoria to stolica wyspy Gozo. Spacer po mieście rozpoczynamy od głównego placu, na którym rozstawiono kawiarniane stoliki.

Gozo
Główny plac miasta
Bazylika św. Jerzego
Wnętrze bazyliki

Bugibba

Bugibba nie jest zabytkowym miastem, jest kurortem. Biura podróży często oferują pobyt właśnie w Bugibbie, i my też spędziliśmy tu tydzień. Stąd kilka fotek z Bugibby na koniec tego wpisu.

Plac centralny miasta
Bugibba wieczorem

Vallettę, stolicę wyspy opisałam tutaj.

Inne miejsca które odwiedziłam zobacz na mapie.