Mirów i Bobolice są celem naszej wycieczki z wnukiem. Jurę Krakowsko – Częstochowską mam w zasięgu jednodniowych wycieczek. Jedziemy tam z wnuczkiem w jeden z wielu w tym roku słonecznych dni. Zakładamy przejście szczytami wzgórz z Mirowa do Bobolic, powrót ścieżką u podnóża wapiennych skał. Trasa krótka, malownicza, w sam raz dla dzieci, ale także bardzo popularna.

Dystans: w obie strony około 3,6 km
Szlak: tam – czerwony; powrót – nieoznaczona ścieżka

Teren obecnie jest popularnym miejscem rodzinnych wycieczek. Częściowo za sprawą odbudowanego z ruin zamku w Bobolicach.

A pamiętam czasy, kiedy biegaliśmy po ruinach obu zamków, droga łącząca obie wioski miała nawierzchnię gruntową a teren wokoło nie był tak zarośnięty.

Król Kazimierz Wielki

Jura to kraina z białymi skałami i warownymi zamkami. Zamki (w większości) wybudowano w XIV wieku na polecenie tego obok jegomościa, czyli króla Kazimierz Wielkiego. Większość z nich stała się ruiną w czasie potopu szwedzkiego. Tak w wielkim uproszczeniu przedstawia się historia jurajskich warowni.

Naszą wycieczkę zaczynamy w Mirowie. Na wzgórzu, nieopodal wielkiego parkingu, górują ruiny zamku.

Mirów
Mirów – ruiny zamku

Obiekt od dłuższego czasu jest niedostępny dla zwiedzających. Niedawno rozpoczęto prace remontowe z założeniem ukończenia w 2020 r. Według informacji ma pozostać ruiną udostępnioną do zwiedzania.

Podchodzimy w pobliże warowni. Przed nami rozciąga się polana.

Mirów

Dalej idziemy czerwonym szlakiem w kierunku drugiego zamku, po obu stronach  mając ładne widoki na okolicę oraz wapienne skały.

Widoki na okolicę
Ścieżka wśród wapiennych skałek

Czasem musimy sobie pomagać pokonując skaliste podłoże.

Trasa wśród skał
Jurajskie skałki

Po jakimś czasie naszym oczom ukazuje się powstały z ruin zamek w Bobolicach.

Zamek w Bobolicach

Zamek można zwiedzić, a wnuk ma nadzieję spotkać rycerza. Prawdziwego rycerza nie było, ale obejrzeliśmy zbroje oraz panoramę okolic z punktu widokowego.

Wnętrze zamku
Punkt widokowy na zamku

Na zamku kręcono również sceny do filmu „Korona królów”.

Na zamku kręcono sceny do filmu „Korona Królów”
Zamek Bobolice

W sumie zwiedzania jest niewiele (kilka sal), a cena biletu moim zdaniem zbyt wsoka: normalny 15 zł, ulgowy 10 zł. Mimo wszystko raz warto zobaczyć.

Z powrotem wracamy dołem, czyli ścieżką u podnóża skał. Niektóre z nich są popularne wśród wspinaczy.

Jurajskie skałki
Ostańce

Innym mniej znanym miejscem na Jurze gdzie wnuczek także świetnie się bawił jest Pustynia Siedlecka.

Inne miejsca które odwiedziłam zobacz na mapie.