Wyspa Panglao. Obudził mnie kogut. Piał na cały dziób. Nie wiem czy to zawodnik czy gospodarz stada, ale zdałam sobie sprawę że już dawno nie słyszałam koguta. Bo i gdzie? W Polsce niewiele osób hoduje przy domach drób. A tutaj tak – są „wybiegane” kury i zdrowe jaja (przynajmniej tak to wygląda okiem turysty).  Dopiero świta więc nie spieszę się ze wstawaniem. Dzisiaj jedziemy na objazd wyspy, a kierowca trycykla ma przyjechać dopiero o 10.30.

Panglao jest malutką wyspą, ma około 15 km długości i 7 km szerokości. Objazd wyspy to typowy zestaw atrakcji oferowany turystom. Koszt „wożenia” 600 PHP (47 zł). Za wstęp do każdej atrakcji płacimy od 20 – 50 PHP (1,50 – 4,00 zł) za osobę.

Widok z wnętrza trycykla

Jazda trycyklem

Pan przyjeżdża troszkę przed czasem. Wsiadamy do trycykla a właściwie wciskamy się do tego dziwnego pojazdu. Najpierw ja, potem Krzyś, trochę bokiem bo inaczej nie możemy się zmieścić. Wewnątrz wisi różaniec, tutaj chyba każdy pojazd wyposażony jest w różaniec i czasem w obrazki przedstawiające świętych.

Damy radę w takich warunkach? Dobrze że główne betonowe drogi są dosyć równe. Na bocznych przechylamy się i podskakujemy.

Zestaw turystycznych atrakcji na Panglao

Ruszamy na wycieczkę. Pojazd jest bardzo głośny a pan jeszcze głośniej włączył muzykę. Pokazuję aby ściszył radio bo mi zaraz „głowa pęknie”. I w taki to radosny sposób docieramy do pierwszego punktu wycieczki.

Bohol Bee Farm

Bohol Bee Farm to gospodarstwo które nie tylko ma część pokazową dotyczącą pszczół. Uprawia się tu sporą ilość ziół, są warsztaty wytwarzające rękodzieło, restauracja, sklep, pokoje do wynajęcia. Jest listopad więc są i dekoracje na czasie czyli Mikołaj i choinka.

Czas na Mikołaja i choinkę. Bohol Bee Farm
Bohol Bee Farm

Kupujemy bilety i w kilkuosobowej grupce idziemy za przewodnikiem. Pan Pszczółka najpierw pokazuje nam kilka uprawianych tu roślin m.in. kolendrę i seler (nać). Wyglądają na dosyć mizernie. Mówię, że seler rośnie u mnie w ogródku, czym rozbawiam grupkę zwiedzających (Azjaci). Dla nich to egzotyczna roślina.

Panglao
Uprawa ziół i innych roślin

Oglądamy warsztaty gdzie produkowane są tkaniny, torby, dywaniki.

Warsztaty rękodzieła
Panglao

Potem Pan Pszczółka opowiada o pszczołach i produkcji miodu.

Pan przewodnik i pszczoły
Królowa (z niebieską kropką) i jej poddane
Sklep z lokalnymi wyrobami

Na koniec oczywiści „obowiązkowy” zakup miodu w miejscowym sklepie..

Jedziemy dalej mijając od czasu do czasy ładne nowe domy.

Dom na wyspie Panglao

Jaskinia Hinagdanan

Dojeżdżamy na parking przy jaskini Hinagdanan. Teren w obrębie wejścia otaczają stoiska z odzieżą i pamiątkami.

W kasie są dwa rodzaje biletów: tylko zwiedzanie albo zwiedzanie + pływanie w jaskini.

Sklep z pamiątkami

Oczekiwałam jakiegoś wzgórza a w nim jaskini, a tu teren jest płaski a my schodzimy schodami w dół. Wewnątrz jest bardzo ciepło i duszno, nie czuję spodziewanej zmiany temperatury na niższą. W jaskini oglądamy jeziorko oraz nacieki w postaci stalaktytów..

Wejście do jaskini
Schody w głąb ziemi
Wnętrze jaskini

Jedziemy na zachodnią część wyspy, gdzie znajdują się dwa ostatnie punkty naszej wycieczki.

Zabudowania przy drodze

Muzeum Muszli

Muzeum Muszli (Nova Shell Museum) zawiera ich ogromny zbiór od wielkich po malutkie. Przeróżnych kształtów i barw. Jest także wystawa poświęcona perłom. I oczywiście sklep z pamiątkami.

Muzeum muszli
Gabloty z muszlami
Muszle w przedziwnych kształtach i kolorach

Kościół św. Augustyna

Kościół św. Augustyna znajduje się na dużym placu. W środku akurat trwa remont. Na stropie zwracają uwagę malowidła.

Widok z zewnątrz
Wnętrze kościoła

I to już wszystko w ramach dzisiejszej wycieczki. Po drodze zatrzymujemy się jeszcze przy sklepie. Kupujemy 10-litrową wodę, która wystarczy nam do końca pobytu na Panglao. Kierowca umieszcza ją z tyłu, w bagażniku trycykla i odwozi nas do hotelu.

Jeśli wpis Cię zainteresował, może zajrzysz do pozostałych dotyczących tej podróży: