Weekend na Orawie

Wyjazd w piątek po południu, powrót w niedzielę. Krótki, ale jakże mile spędzony czas.

Piątek

Do przejechania mamy ok. 150 km, niby nie dużo. Granicę polsko-słowacką przekraczamy w Korbielowie, jeszcze 23 km i jesteśmy na miejscu w Namiestowie nad Jeziorem Orawskim.

Cieszą nas weekendowe wyjazdy, ale już mniej piątkowe podróże. Duże natężenie ruchu, korki, znacznie wydłużają czas przejazdu.  Ale wobec wyboru „jechać” i „nie jechać” wybieram jednak to pierwsze. I to by było tyle na piątek. Po odstaniu w kilku korkach dojechaliśmy na miejsce wieczorem.

Sobota

Najpierw troszkę sobie popływamy. Statkiem, nie wpław. Pogoda „taka sobie”,  mglisto, niezbyt ciepło.

Jezioro Orawskie to zbiornik zaporowy znajdujący się w północnej Słowacji. Na krótkim odcinku brzeg jeziora stanowi granicę polsko-słowacką. Budowa zapory trwała od 1941 do 1954 r. Wodami zbiornika zalano kilka wsi m. in. wioskę Slanica. Ponad wodą pozostało wzniesienie należące kiedyś do tejże wsi. Obecnie na Slanicką wyspę (Slanický ostrov) można popłynąć statkiem wycieczkowym. Na wyspie znajduje się kościół z muzeum sztuki ludowej, wystawa historii zatopionych wsi i kalwaria.

Rejsy wykonywane są z dwóch miejsc:

Statek MP-Orava wypływa z portu nr 1; czas trwania wycieczki 1,5 h wraz z przerwą (25 minut) na wyspie; Koszt: normalny 7 €, dzieci 2,5 €.

Statek OG-SLANICA wypływa z portu nr 2 w miejscowości Slanicka Osada. Jest trochę mniejszy niż MP-Orava i również ma przerwę na wyspie. Koszt: normalny 5 €, dzieci 2 €.

Popłynęliśmy tym większym MP-Orava. Nie dlatego że chciałam wydać więcej pieniędzy na bilet. Wcześniej zarezerwowałam hotel, gdzie w pakiecie był bilet na statek. Akurat na ten statek. Przed wyjazdem z domu nawet nie wiedziałam, że pływają dwa.

Na przystani zebrała się spora grupa ludzi. Weszliśmy na statek jako jedni z ostatnich. Na górnym pokładzie nie było już miejsc, usiedliśmy na dolnym – przynajmniej nie wiało. Na statku był bufet z napojami i czymś do „przekąszenia”. Najpierw opływamy Ptasią wyspę (Vtáči ostrov) a następnie zatrzymujemy się na Slanickiej wyspie (Slanický ostrov). Wstęp na wyspę jest dodatkowo płatny: normalny 1 €, dzieci 0,5 €.

Na wyspie znajduje się kościół z XVIII w.  w którym urządzono ekspozycję orawskiej sztuki ludowej.

Slanicka Wyspa
Ekspozycja orawskiej sztuki

W byłym grobowcu znajduje się niewielka wystawa historii zatopionych wsi.

Slanicka wyspa
Wystawa – historia zatopionych wsi

Resztę czasu można przeznaczyć na spacer po wysepce.

Jezioro Orawskie
Jedna z kapliczek kalwarii
Widok na jezioro Orawskie
Slanicka wyspa
Kapliczka na wyspie

Drugą część dnia przeznaczamy na zwiedzenie Muzeum Wsi Orawskiej w Zuberec – Brestova.

W trakcie weekendu na Orawie zobaczyłam:

1. Jezioro Orawskie
  2. Muzeum Wsi Orawskiej
  3.  Muzeum Kawy (Kawa i Orawa)
  4. Ciekawe miejsca na Orawie

Inne miejsca które odwiedziłam zobacz na mapie.