czwartek, 28 marca, 2024

Mrągowo kojarzy się głównie z festiwalami i koncertami odbywającymi się w malowniczej scenerii jeziora Czos. W trakcie naszego pobytu żaden koncert się nie odbył, więc mogliśmy w spokojniejszym klimacie pospacerować po mieści i okolicy.

Głównym atutem Mrągowa jest wdzierająca się do miasta przyroda i położenie nad jeziorami. Nie ma tu zbyt wielu zabytków, choć pozostało trochę kamieniczek, ratusz i kilka kościołów. Atrakcjami są raczej plaże, Park Linowy, Wakepark, Ekomarina, a zimą stok narciarski. Mrągowo ma dwa amfiteatry: znany wszystkim, malowniczo położony nad Jeziorem Czos i drugi w mieście na Placu Unii Europejskiej.

My odbyliśmy dwie piesze wycieczki, które rozpoczniemy od amfiteatru nad jeziorem Czos, a to dlatego, że zatrzymaliśmy się w pobliskim hotelu:

1. Spacer po mieście
2. Spacer wzdłuż jeziora Czos

Zwiedzanie

Spacer po mieście

Wzdłuż jeziora

Spacer rozpoczynamy od malowniczo położonego nad jeziorem amfiteatru. Aby dojść do centrum miasta, czeka nas dłuższy spacer promenadą z pięknymi widokami na jezioro. W końcu docieramy do Parku Lotników. Tuż obok, dla żartu, wyznaczono Rezerwat Komara Brzęczącego, lecz szczęśliwie dla nas, owady jednak wyginęły i nic nie brzęczało.

Mrągowo. Amfiteatr nad jeziorem Czos
Widok na jezioro i w oddali centrum Mrągowa
Jezioro Czos
Widok z promenady
Park Lotników

Kontynuujemy spacer i docieramy do mola. Możemy go potraktować jako punkt widokowy na jezioro i amfiteatr znajdujący się na przeciwległym brzegu. W tym miejscu możemy przejść się deptakiem w stronę ratusza, gdzie znajduje się Muzeum Warmii i Mazur.

Molo
Deptak łączący ratusz i molo
Widok na jezioro i w oddali amfiteatr

Wieża widokowa

Kontynuujemy spacer promenadą, który kończymy w pobliżu hotelu Anek. Tu wychodzimy ulicę Roosevelta, przy której znajdują się zabytkowe budynki. Następnie idziemy przez Plac Wyzwolenia z fontanną, mijamy drugi amfiteatr na Placu Unii Europejskiej i kierujemy się do Parku im. gen. W. Sikorskiego.

To spory obszar zieleni, który powstał częściowo na terenie cmentarza. Po drodze mijamy mogiły żołnierzy radzieckich z I wojny światowej. Ale powodem, dla którego tu przyszliśmy jest zabytkowa wieża. Została wybudowana w latach 1902 – 1906 dla uczczenia kanclerza Otto von Bismarca, który był uważany za bohatera narodowego.

W okresie międzywojennym była punktem widokowym wyposażonym w lunety. Dzisiaj także pełni rolę punktu widokowego. Po dotarciu na miejsce brakło mi jednak motywacji aby pokonać sto stopni i wspiąć się na górę. A może warto było? Na parterze znajduje się kawiarnia.

Fontanna na Placu Wyzwolenia
Amfiteatr przy Placu Unii Europejskiej
Zabytkowa wieża
Wieża na starym zdjęciu

Jezioro Magistrackie

Schodzimy z góry kierując się w stronę malowniczego Jeziora Magistrackiego z fontanną na środku. Staw wokół jest otoczony zielenią oraz współczesnymi rzeźbami. Na koniec warto przejść się brukowanymi uliczkami Mrągowa, z ocalałymi kamienicami, jak np. ul. Kościuszki, Staromiejska, Królewiecka czy Mały Rynek.

Mrągowo
Jedna z rzeźb nad jeziorem Magistrackim
Jezioro Magistrackie

Spacer wzdłuż jeziora Czos

Na ten spacer pójdziemy wzdłuż jeziora, ale w przeciwnym kierunku niż do centrum miasta. Tutaj promenada zmienia się w leśną ścieżkę, a po krótkim marszu docieramy do Źródełka Miłości. Woda zawiera sporo żelaza, co widać po rdzawym zabarwieniu kamieni. Można tu odpocząć na jednej z kilku ławek z ładnym widokiem na jezioro.

Ścieżka nad jeziorem Czos
Źródełko Miłości

Kontynuujemy spacer wybierając ścieżki jak najbliżej jeziora. Czym bardziej się oddalamy, tym mniej mijamy osób, możemy cieszyć się ciszą i spokojem wśród zieleni.

Krótki odcinek po deskach

Docieramy do Góry Czterech Wiatrów, gdzie znajduje się ośrodek narciarski. Stok duży nie jest, ale biorąc pod uwagę lokalizację, pewnie trudno o lepsze miejsce. W okresie letnim większym zainteresowaniem cieszy się pobliska plaża z czystym piaskiem.

Stok narciarski
Plaża

Od tego miejsca nie da się iść wzdłuż jeziora, wybieramy więc drogę pod górę a następnie w kierunku Półwyspu Czterech Wiatrów. Tu już asfaltowa droga doprowadza nas do przystani promu znajdującego się przy bramie wjazdowej na teren Wojskowego Ośrodka Szkoleniowo-Kondycyjnego. Zgodnie z wcześniej zasięgniętą informacją prom „Zaczarowana jesiona” pływa na trasie WOSzK – ulica Nadbrzeżna, co znacznie skraca drogę do centrum Mrągowa.

Niestety na miejscu okazało się, że prom nie pływa, tylko lekko faluje zacumowany do pomostu. Nie ma też nikogo, aby dopytać w sprawie promu. Jesteśmy sami. W tej sytuacji nie zamierzamy kontynuować pieszego marszu, mielibyśmy do pokonania jeszcze 9 km trasy, niekoniecznie malowniczej. Brałam pod uwagę taką ewentualność. Nie pozostaje nic innego jak zadzwonić po taxi. Po krótkim oczekiwaniu jedziemy do hotelu. Kierowca wyjaśnił nam przyczynę unieruchomienia promu – niedawno zmarł pracownik obsługujący prom.

Mrągowo
Przystań z przycumowanym promem. A miasto prawie w „zasięgu ręki”

Mapa miejsc

Podsumowanie

W sezonie najbardziej ucieszy pobyt w Mrągowie osoby lubiące wszelkie koncerty i festiwale, z których słynie miasto. Jednak po sezonie jest ciszej i spokojniej. Wtedy można tu wypocząć, jednak warto wziąć pod uwagę, że niektóre miejsca już nie działają.

Byliśmy we wrześniu. Mimo ładnej i ciepłej pogody widać było, że już koniec sezonu. Niektóre punkty gastronomiczne były nieczynne, wypożyczalnie sprzętu wodnego powoli zamykano.

Informacje praktyczne

Komunikacja

Eko taxi, tel.  690 343 636. Może się przydać, kiedy spacer zaprowadzi nas w odległe rejony Mrągowa.

Tramwaj wodny kursuje między amfiteatrem nad jeziorem a centrum Mrągowa (przystanek przy molo). Według strony it-mrągowo powinien pływać co 20-30 minut od godz. 10-18, w weekendy i w trakcie imprez do 20.00. Byliśmy we wrześniu w sobotę – nie pływał. Na przystanku nie było żadnej informacji. Być może pływa tylko w miesiącach wakacyjnych. Jeśli zależy komuś na tej atrakcji, lepiej skontaktować się telefonicznie, nr tel. 885 589 999.

Komunikacja miejska może się przydać, ponieważ Mrągowo jest dość rozległym miastem. Sprawdź aktualny rozkład jazdy.

Przystanek tramwajowy

Gdzie nocować

Nocowaliśmy w Hoteliku To Tu,  położonym przy promenadzie, blisko amfiteatru nad jeziorem Czos. Z pobytu byliśmy zadowoleni. Podobał nam się duży taras z widokiem na jezioro. Mogę polecić to miejsce z uwagą dotyczącą pokoju, który był ciasny ze starymi zniszczonymi meblami, natomiast do jego plusów zaliczę balkon i widok na jezioro. Adres: Mrągowo, ul. Jaszczurcza Góra 26.

Widok na hotel To Tu od strony promenady
Taras hotelu To Tu

Gdzie jeść

Włoska restauracja Osteria del Mercato, której specjalnością jest pizza, ale ma też kilka pozycji innych dań. My zamówiliśmy dania z łososiem i kurczakiem, oba ładnie podane i smaczne. Restauracja położona jest nad jeziorem Magistrackim. Adres: Mrągowo, ul. Warszawska 2c.

Restauracja Panoramic-Oscar położona przy promenadzie, kilka kroków od amfiteatru. Tutaj byliśmy na kawie i małym deserze więc nie wypowiem się co do dań. Lokal ładnie urządzony z tarasem, a przede wszystkim ze świetnym widokiem na jezioro. Wejście od promenady.

Co w pobliżu

Oczywiście Olsztyn, stolica województwa z kilkoma jeziorami, Łynostradą i starówką. Zajrzyj do leśniczówki Pranie, gdzie wiersze i satyry pisał Konstanty Ildefons Gałczyński. Odwiedź niewielkie Barczewo i Reszel.

Inne miejsca które odwiedziłam możesz zobaczyć na mapie.

Jeśli zechcesz czytać podobne artykuły, proszę zapisz się na mój newsletter. Będzie mi miło, jeśli dołączysz do grona pasjonatów podróży.