piątek, 29 marca, 2024

Opawa położona jest tuż za naszą południową granicą. W moim papierowym przewodniku, co prawda wydanym dosyć dawno, przeczytałam „zachęcające” do odwiedzin zdanie: „Opawa nie zasługuje na osobną wycieczkę, ale można się tu zatrzymać po drodze, zwiedzając na przykład okoliczne zamki”. Z tego też powodu długo do Opawy nie zaglądałam.

W końcu jednak padł pomysł wyjazdu weekendowego, przy okazji zahaczając o okolice, czyli Pałac Raduń i Arboretum Novy Dvur.

Atrakcje Opawy

Stare Miasto

Spacer po Opawie rozpoczęliśmy od Dolnego Rynku otoczonego zabytkowymi kamienicami.

Znajduje się tu intrygujący pomnik. Nie, to nie jakiś zwierzak. Gdybym wcześniej nie przeczytała co to takiego, nigdy bym się nie domyśliła, a jest to pomnik szpiega (Opavsky Špion). Trzeba przyznać, że Czechom nie brakuje poczucia humoru.

Rynek Dolny i pomnik szpiega

Przy placu znajduje się kościół św. Wojciecha, niestety był zamknięty.

Wędrujemy dalej w kierunku Górnego Rynku, gdzie z jednej strony znajduje się ratusz, z drugiej teatr. W głębi, za teatrem, widzimy gotycką konkatedrę z końca XIV wieku.

Ratusz
Teatr i gotycki kościół

Wędrując uliczkami przypatrujemy się ładnym budynkom z końca XIX i początku XX wieku. Jednym z nich jest otwarty w latach 20. dom towarowy Breda. W tamtych czasach był najnowocześniejszym domem handlowym w Czechosłowacji.

Dom towarowy Breda
Ulica
Centrum Opawy
Zegar w pobliżu Górnego Rynku
Ulica
Kościół św. Ducha

Ptasie Wzgórze

Starówkę częściowo otacza pas zieleni. Spacer po parku rozpoczynamy od Ptasiego Wzgórza. Na niewielkim wzniesieniu znajduje się zabytkowa altana i niezabytkowe trzy metalowe ptaki, które co jakiś czas obracają głowami. Z tego niewysokiego wzniesienia można spojrzeć na zabytki miasta i park.

Altana na Ptasim Wzgórzu
Metalowe ptaki na Ptasim Wzgórzu
Ptak i widok na Opawę
Widok na park z Ptasiego Wzgórza

Park

Jednym z ciekawszych budynków znajdujących się w parku jest dom kultury (Obecni dům), gdzie można odpocząć na tarasie kawiarni. Wewnątrz również, ale przy ładnej pogodzi polecam wybrać taras i filiżankę kawy.

Dom kultury zaprasza do kawiarni
Taras kawiarni

Kilka kroków od budynku, metalowymi profilami, oznaczono miejsce dawnej bramy miejskiej, wyburzonej w 1829 r.

Miejsce upamiętnienia dawnej bramy miejskiej
Szkic obwarowań

Idąc dalej główną aleją parku, napotykamy ciekawy zabytkowy barometr.

Aleja
Barometr

Z niestandardowych miejsc w Opawie mogę polecić spacer wzdłuż rzeki Opawy.

Rzeka Opawa

W Opawie pozostało nam do obejrzenia podobno bardzo ciekawe Muzeum Ziemi Śląskiej, na odwiedzenie którego zabrakło czasu. Ale może to dobrze, będzie powód by wrócić.

Podsumowanie

Po zwiedzeniu miasta mogę potwierdzić, że Opawa zasługuje na osobną wycieczkę. Może nie, aby jechać setki kilometrów, ale dla okolicznych mieszkańców to dobry pomysł na jednodniowy wypad albo nawet na weekend .

Inne miejsca które odwiedziłam zobacz na mapie.

Tags: ,

Urszula

Też tak uważam! Ładne, zadbane i ciekawe miejsce. Przejeżdżałam pewnie tam kilka razy w drodze na południe, ale to wszystko. Teraz wiem, że warto tam się zatrzymać. Dziękuję i pozdrawiam:)

Dorota z Okiem Doroty

Co do pomnika szpiega, to może chodzi o ten długi nos, żeby wszystko wywęszyć. Swoją drogą, ciekawa interpretacja szpiega.

Barbarossa

Pięknie pokazałaś Opawę.
Też zwiedzaliśmy z M. Jeszcze nie zdążyłam pokazać na blogu.
Nie widzieliśmy tych metalowych ptaków, zaczął padać deszcz i uciekaliśmy do samochodu. Natomiast w kawiarence w Domu Kultury jedliśmy pyszne ciastko i piliśmy dobra kawę.
Moc pozdrowień posyłam.

Julia

Cóż to za przewodnik? Jeszcze się nie spotkałam z podobnym stwierdzeniem w żadnym z papierowych przewodników. Większość wychwala wszystkie miejsca, jakie opisuje 😉
W Czechach jest mnóstwo takich małych miasteczek, które niczym szczególnym się nie wyróżniają, ale miło sobie po nich pospacerować.