W moim papierowym przewodniku, co prawda wydanym dosyć dawno, przeczytałam „zachęcające” do odwiedzin zdanie: „Opawa nie zasługuje na osobną wycieczkę, ale można się tu zatrzymać po drodze, zwiedzając na przykład okoliczne zamki”. Z tego też powodu długo do Opawy nie zaglądałam.

W końcu jednak padł pomysł wyjazdu weekendowego, przy okazji zahaczając o okolice czyli Pałac Raduń i Arboretum Novy Dvur.

Spacer po Opawie rozpoczęliśmy od Dolnego Rynku otoczonego zabytkowymi kamienicami.

Znajduje się tu intrygujący pomnik. Nie, to nie jakiś zwierzak. Gdybym wcześniej nie przeczytała co to takiego, nigdy bym się nie domyśliła. To pomnik szpiega (Opavsky Špion). Trzeba przyznać, że Czechom nie brakuje poczucia humoru.

Rynek Dolny i pomnik szpiega

Przy placu znajduje się kościół św. Wojciecha, niestety był zamknięty.

Dolny Rynek

Wędrujemy dalej w kierunku Górnego Rynku, gdzie z jednej strony znajduje się ratusz, z drugiej teatr. W głębi za teatrem widzimy gotycką konkatedrę z końca XIV wieku.

Ratusz

Teatr i gotycki kościół

Wędrując uliczkami przypatrujemy się ładnym budynkom z końca XIX i początku XX wieku. Jednym z nich jest otwarty w latach 20. dom towarowy Breda. W tamtych czasach był najnowocześniejszym domem handlowym w Czechosłowacji.

Dom towarowy Breda

Ulica

Gotycka katedra

Centrum Opawy

Zegar w pobliżu Górnego Rynku

Ulica

Kościół św. Ducha

Starówkę częściowo otacza pas zieleni. Spacer po parku rozpoczynamy od Ptasiego Wzgórza. Na niewielkim wzniesieniu znajduje się zabytkowa altana i niezabytkowe metalowe trzy ptaki, które co jakiś czas obracają głowami. Wzgórze niewysokie, ale ładny stąd widok na zabytki miasta i park.

Altana na Ptasim Wzgórzu

Metalowe ptaki na Ptasim Wzgórzu

Ptak i widok na Opawę

Widok na park z Ptasiego Wzgórza

W parku znajduje się dom kultury (Obecni dům) gdzie można odpocząć na tarasie kawiarni.

Dom kultury zaprasza do kawiarni

Taras kawiarni

Kilka kroków od budynku, metalowymi profilami, oznaczono miejsce dawnej bramy miejskiej, wyburzonej w 1829 r.

Miejsce upamiętnienia dawnej bramy miejskiej

Szkic obwarowań

Idąc dalej główną aleją parku napotykamy na ciekawy zabytkowy barometr.

Aleja

Barometr

Zrelaksować się można nie tylko w parku, ale także spacerując wzdłuż rzeki Opawy.

Rzeka Opawa

W Opawie jest jeszcze do obejrzenia podobno bardzo ciekawe Muzeum Ziemi Śląskiej, na odwiedzenie którego brakło nam czasu, ale może to dobrze, będzie powód by wrócić.

Po zwiedzeniu miasta mogę powiedzieć, że Opawa zasługuje na osobną wycieczkę. Może nie, żeby gnać z drugiego końca Polski, ale dla okolicznych mieszkańców to dobry pomysł na jednodniowy wypad albo nawet na weekend .

Podziel się z innymiShare on Facebook
Tweet about this on Twitter

najnowszy najstarszy oceniany
Urszula
Gość

Też tak uważam! Ładne, zadbane i ciekawe miejsce. Przejeżdżałam pewnie tam kilka razy w drodze na południe, ale to wszystko. Teraz wiem, że warto tam się zatrzymać. Dziękuję i pozdrawiam:)

Dorota z Okiem Doroty

Co do pomnika szpiega, to może chodzi o ten długi nos, żeby wszystko wywęszyć. Swoją drogą, ciekawa interpretacja szpiega.

Barbarossa

Pięknie pokazałaś Opawę.
Też zwiedzaliśmy z M. Jeszcze nie zdążyłam pokazać na blogu.
Nie widzieliśmy tych metalowych ptaków, zaczął padać deszcz i uciekaliśmy do samochodu. Natomiast w kawiarence w Domu Kultury jedliśmy pyszne ciastko i piliśmy dobra kawę.
Moc pozdrowień posyłam.

Julia
Gość

Cóż to za przewodnik? Jeszcze się nie spotkałam z podobnym stwierdzeniem w żadnym z papierowych przewodników. Większość wychwala wszystkie miejsca, jakie opisuje 😉
W Czechach jest mnóstwo takich małych miasteczek, które niczym szczególnym się nie wyróżniają, ale miło sobie po nich pospacerować.