Tabor to nie tylko starówka, ale wiele innych ciekawych miejsc. Zapraszam na spacer, który rozpoczniemy w okolicy dworca kolejowego, przejdziemy malowniczą drogą wzdłuż rzeki, odwiedzimy klasztor, obejrzymy starówkę, jezioro i ogród botaniczny.

Miasto ulokowano na wzgórzu ponad rzeką Lužnice, dopływem Wełtawy. Przyjeżdżając tam nie wiedzieliśmy, że trafimy na obchody 600-lecia miejscowości. Jak nietrudno policzyć, miasto oficjalnie założono w 1420 roku przez husytów, religijnych wygnańców z Pragi. „Nowi” mieszkańcy nadali mu nazwę Tabor na cześć biblijnej góry Tabor. Historia miasta związana jest głównie z ruchem husyckim, ale zostawmy historię i wyruszmy na spacer po mieście.

Co zobaczyć w miejscowości Tabor

1. Park Husa

Położony na wprost dworca Park Husa jest niezbyt dużym, prostokątnym kawałkiem zieleni. Park nie jest zbyt ciekawy ale warto zwrócić uwagę na pomnik Jana Husa, religijnego reformatora, jedną z najważniejszych postaci czeskiej historii.

Pomnik Jana Husa

2. Rzeka Lužnice

Dalej udajemy się nad rzekę Lužnice, która płynie malowniczymi zakolami poniżej centrum miasta. Stromą ulicą Ćelkovicka schodzimy do jej poziomu, gdzie pierwsze 800 metrów nie jest najprzyjemniejsze, ponieważ biegnie przy dosyć ruchliwej drodze, częściowo bez chodników. Pokonaliśmy ten odcinek szybkim marszem, ale po zejściu w boczną uliczkę biegnącą tuż nad rzeką, jest już tylko coraz ładniej.

Po pewnym czasie docieramy do baru „Chatky u Ježka”. Właściciel dopiero co otwiera bar, ale po chwili z uśmiechem przynosi zamówioną kawę a my siedzimy dłuższą chwilę wpatrując się w rzekę i przepływające kajaki.

Baru „Chatky u Ježka”
Widok na rzekę

3. Ekspozycja geologiczna

Podążając dalej wzdłuż rzeki trafiamy na Ekspozycję geologiczną (Geologická expozice pod Klokoty). Wystawa prezentuje skały występujące w południowo-zachodnich Czechach, a każda z nich jest opisana na oddzielnej tabliczce.

Kontynuujemy spacer wzdłuż rzeki
Ekspozycja geologiczna

4. Klasztor Klokoty

Około 150 metrów za wystawą geologiczną opuszczamy rzekę i skręcamy w prawo, w górę, w pierwszą napotkaną drogę gruntową. Wchodzimy ponad wystawę skał, skąd mamy ładny widok na okolicę. Następnie przez las i łąkę kierujemy się w stronę dzielnicy Klokoty, gdzie po chwili z daleka widzimy charakterystyczne cebulaste kopuły klasztoru.

Zespół klasztorny z sanktuarium Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny powstał w pierwszej połowie XVIII wieku, choć wiadomo, że już w XIII wieku stał tu mały kościółek. Po wejściu na jego teren przyjemne wrażenie sprawia dużo zieleni, ogródek różany oraz otaczające kościół krużganki z kaplicami w narożach.

Widok ponad wystawą geologiczną
Krótka ścieżka przez las
Klasztor Klokoty
Krużganki
Kościół
Wnętrze kościoła

6. Aleja lipowa

Po opuszczeniu klasztoru kierujemy się w stronę Starego Miasta Aleją Lipową. A nie są to jakieś tam lipy, ale stare, potężne drzewa. Aleją przebiega także fragment drogi krzyżowej z zabytkowymi kapliczkami. Ten odcinek może trochę zmęczyć, ponieważ początkowo schodzimy do doliny potoku Tismenicky, a po przekroczeniu mostków wspinamy się na wzgórze Starego Miasta.

Aleja Lipowa
Dolina potoku Tismenicky
Widok na dolinę potoku Tismenicky
Widok na dolinę
Ścieżka w kierunku starówki

6. Stare Miasto

Starówka w Taborze zachowała się w prawie niezmienionym stanie. Jej centralnym miejscem jest sporych rozmiarów rynek (Žižkovo náměstí) w otoczeniu zabytkowych domów. Na jego płycie ustawiono niedużą fontannę oraz pomnik Jana Žižka, przywódcy taborytów w czasie wojen husyckich.

Zatrzymując się w Taborze zupełnie przypadkowo trafiliśmy na obchody 600-lecia miasta. Imprezę zorganizowano ze sporym rozmachem, świętowano nie tylko na rynku ale w różnych częściach miasta. Były występy kapel, kiermasz z lokalnymi produktami i nie tylko, gry, zabawy, pokazy chodzenia na szczudłach, teatrzyk dla dzieci i wiele innych. Jak zwykle podobne uroczystości przyciągają sporo osób, co z jednej strony może być atrakcją, z drugiej trochę utrudnia zwiedzanie. I tak właśnie było po wejściu do kościoła Przemienienia Pańskiego znajdującego się w rynku, gdzie wewnątrz zamiast ołtarza zobaczyliśmy wywiad z burmistrzem.

Tymczasem oddalamy się od gwarnych miejsc, zagłębiając w kręte i spokojne uliczki.

Rynek
Kiermasz
Zabytkowe kamienice otaczające rynek
Teatrzyk dla dzieci
Starówka
Uliczka
Zaciszna uliczka

7. Jezioro Jordan

Niespełna 300 metrów od głównego rynku znajduje się jezioro Jordan, które jest jednym z najstarszych jezior zaporowych w Europie. W dokumentach widnieje, że powstało w 1492 r. po wybudowaniu tamy na rzece Tismenicky. Obecnie służy jako teren rekreacyjny.

Jezioro Jordan

8. Ogród Botaniczny

Ogród Botaniczny założony w 1866 roku, jest drugim najstarszym ogrodem w Czechach. Zgromadzono około 4 tysięcy gatunków roślin, z których część mieści się w szklarni. Teren w pobliżu wejścia przyjemnie zagospodarowano, tworząc otoczone kwitnącymi roślinami zakątki z ławeczkami. Niestety podczas naszego pobytu szklarnie były nieczynne. Natomiast pozostała część ogrodu sprawiała wrażenie zaniedbanego, a na części prowadzono prace renowacyjne. Mimo wszystko dołączam do miejsc wartych odwiedzenia.

Ogród Botaniczny
Zakątek w Ogrodzie Botanicznym

Mapa

Długość trasy: 6,2 km.

Podsumowanie

Tabor jest miastem, które warto zwiedzić nie ograniczając się tylko do starówki. Przeszliśmy ponad 6 kilometrów nie licząc spaceru zabytkowymi uliczkami. Sama z przyjemnością wróciłabym do zabytkowego centrum, ale także nad rzekę, jezioro oraz do doliny potoku Tismenicky, gdzie można wędrować godzinami.

Gdzie dalej

Inne miejsca które odwiedziłam zobacz na mapie.

Jeśli zechcesz czytać podobne artykuły, proszę zapisz się na mój newsletter. Będzie mi miło, jeśli dołączysz do grona pasjonatów podróży.