Bangkok

Drugi dzień w Bangkoku. Myślałam że będzie problem ze wstawaniem, ale nie, o 8.00 jestem na nogach. Najpierw idziemy na śniadanie, które różni się od podawanego w Europie głównie tym, że takie dania na ciepło to my jemy na obiad np. ryż, makaron, mięsa, ryby, duszone jarzyny. Oczywiście są też egzotyczne dla nas owoce.

Wychodzimy na ulicę, nie pada. Pora pierwszy raz w dalekiej Azji samodzielnie zmierzyć się z ich komunikacją.

Ulica w Bangkoku

Jak utargowałam cenę przejazdu tuk-tukiem

Na początek chcę zwiedzić pałac Vimanmek ale jakoś tam trzeba dojechać. Najlepszy byłby tuk-tuk i koniecznie należy się targować (tak wszędzie piszą). A ja nie potrafię i bardzo mnie to stresuje. W pobliżu stoi kilka pojazdów. Podchodzę do pierwszego chce 200 batów, po chwili obniża do 150. Za drogo, idę do następnego – podobnie. Z trzecim uzgodniłam cenę 100 batów i tak już zostało. Wszystkie późniejsze przejazdy były w tej cenie (z jednym wyjątkiem). O niższej kwocie w ogóle nie chcieli ze mną rozmawiać.

Pierwszy raz jadę tuk-tukiem (nie, drugi, wczoraj jechałam ale króciutko). Nazwa tuk-tuk pochodzi od dźwięku pracy silnika, ale ja mam inne skojarzenia. Powiedziałabym, że to raczej pierdzi.

Tymczasem wchodzimy do ogrodu otaczającego pałac. W pobliżu wejścia kupuję kokosa i pierwszy raz piję mleczko kokosowe, pychota.

Ogród otaczający pałac Vimanmek w Bangkoku
Ogród otaczający pałac Vimanmek

A oto i pałac Vimanmek

Pałac Vimanmek pochodzi z przełomu XIX/XX wieku. Obiekt ma 80 pokoi i jest największym na świecie budynkiem z drzewa tekowego. W środku nie wolno robić zdjęć, a plecak i buty trzeba zostawić w szatni. Do pałacu wchodzimy boso lub w skarpetach oczywiście swoich. Przechodzę przez kolejne pokoje w których zgromadzono przedmioty użytkowe i osobiste mieszkańców. Pokoje sprawiają przyjemne wrażenie, jest wiele okien i ażurowych zdobień, a zawieszone w nich lekkie zasłony falują poruszane delikatnym wiatrem.

Pałac Vimanmek w Bangkoku
Największy na świecie budynek z drzewa tekowego
Pałac Vimanmek

Wat Benchamabophit

Następnie zwiedzamy Wat Benchamabophit zwany Marmurową Świątynią ponieważ ściany wyłożono marmurem. W efekcie czego budynek uchodzi za jeden z najlepszych przykładów architektury sakralnej w Tajlandii. Zadbano również o otoczenie świątyni w postaci zadbanego ogrodu.

Wat Benchamabophit czyli Marmurowa Świątynia w Bangkoku
W dalekiej Azji. Ogród otaczający Marmurową Świątynię w Bangkoku
Ogród otaczający Wat Benchamabophit
Ogród otaczający Marmurową Świątynię w Bangkoku
Wat Benchamabophit

Ulice i rzeka Bangkoku

Na ulicach zadziwia mnie fantazja tamtejszych elektryków. Oto jeden z przykładów.

ulica w Bangkoku
Ulica w Bangkoku

Wieczorem płyniemy tramwajem wodnym do dzielnicy nowoczesnych budynków i do Dzielnicy Chińskiej. Taki sposób przemieszczania się jest praktyczny (nie ma korków) i tani, tym bardziej, że większość atrakcji znajduje się blisko rzeki. Należy wsiadać do tych z pomarańczowymi chorągiewkami a bilety kupować na łodzi u konduktorki lub czasem przed wejściem.

Tramwaj wodny w Bangkoku
Tramwaj wodny
Przystanek komunikacji rzecznej w Bangkoku
Przystanek komunikacji rzecznej
Dzielnica nowoczesnych budynków w Bangkoku
Bangkok – dzielnica nowoczesnych budynków
Uczennice w Bangkoku
Uczennice
Dzielnica Chińska w Bangkoku
Dzielnica Chińska

Dworzec kolejowy w Bangkoku

Jeden dzień przeznaczamy na wycieczkę do odległego o około 80 km miasta Ajutthaja. Jedziemy pociągiem trzeciej klasy, który sam w sobie jest atrakcją.

Widok z pociągu w drodze do miasta Ajutthaja
Widok z pociągu w drodze do Ajutthaji

Ajutthaja to dawna stolica Tajlandii. W okresie świetności mieszkało tu ponad milion osób. Obecnie pozostałości dawnego miasta porozrzucane są na znacznej powierzchni więc konieczny jest jakiś pojazd. Niektórzy wypożyczają rowery – pomysł niezły ale w naszym przypadku w tym klimacie kiepsko to widzę. Wynajmujemy tuk-tuka, który oczywiście sam się znalazł jak tylko wysiedliśmy z pociągu.

zabytki w miejscowości Ajutthaja
Tajlandia – Ajutthaja
Zabytki w miejscowości Ajutthaja
Dzieci w miejscowości Ajutthaja w Tajlandii
Dzieci wracające ze szkoły
Ajutthaja

Zachwycają mnie takie budowle. Kiedyś dziesiątki tysięcy ludzi krzątało się wśród tych świątyń. Jakież wielkie było to miasto – milion osób w XVII w.!

Czy ktoś wie ile liczyło w tym czasie największe miasto Polski albo Europy?

Zabytki Ajutthaji
Stare miasto
Zabytkowe budowle

Na dworcu „niespodzianka” – planowany pociąg nie przyjechał, następny będzie za 1,5 godziny.

Dworzec kolejowy w Ajutthaji
Tajlandia – Ajutthaja – dworzec kolejowy

Opowiem jeszcze taką sytuację. Siedzimy w poczekalni dworca kolejowego wraz z innymi podróżnymi, kiedy nagle głośniki zaczynają trzeszczeć, charczeć i po chwili słyszymy melodię. Wszyscy stają na baczność więc my także. Dopiero wtedy przypomniałam sobie, że  mają w zwyczaju nadawanie hymnu w miejscach publicznych dwa razy w ciągu dnia, o 8.00 i 18.00. Tak więc mieliśmy okazję wysłuchać miejscowego hymnu.

Jutro na dwa dni opuszczany Bangkok. Jedziemy do Kanchanaburi.
 Jeśli spodobał Ci się ten odcinek podróży, to może przeczytaj też pozostałe:

Tags: , ,

seniorka z plecakiem

Zgadza się, przy ładnej pogodzie szkoda siedzieć w domu, i nie musi to być zaraz wielka podróż ale choćby spacer po lesie lub wyjście na miasto. Dziękuję za miły komentarz.

Anonimowy

Piękne zdjęcia, pełna egzotyka. Miło na nie popatrzeć i poczytać, zwłaszcza w taką paskudną pogodę. Domyślam się, że przy brzydkiej pogodzie wspomnienia na blogu, a przy ładnej następne podróże.

seniorka z plecakiem

Dziękuję Beatko za miłe słowa i cieszę się, że blog Ci się spodobał. To głównie dzięki poradom z twojego bloga udało mi się zacząć. Podróżując staramy się dostosować do miejsca w którym jesteśmy ale w taki naturalny sposób.
Serdecznie pozdrawiam, Mariola

BEATA REDZIMSKA

Mariola, zazdroszcze przygody. No tak, gdy graja hymn w pewnych krajach wypada wstac, bo ludzie moga to bardzo zle przyjac. Jak fajnie przeniesc sie chociazby wirtualnie, tak dalego. pozdrawiam serdecznie Beata

Mo.

Przypomniało mi się o hymnie. W dniu naszego wyjazdu z Phuket poszłam do toalety na dworcu autobusowym. Całkiem zapomniałam o godzinie hymnu więc wychodzę sobie spokojnie a tu się zaczyna, wszyscy wstają więc ja też się zatrzymałam, praktycznie w drzwiach do WC. Sama nie wiedziałam co gorsze – baczność do hymnu w toalecie czy nie uszanowanie tradycji :).