czwartek, 28 marca, 2024

Jezioro Wigry położone jest na terenie Wigierskiego Parku Narodowego i należy do jednego z najczystszych akwenów w Polsce.

Objechaliśmy jezioro wokoło, zatrzymując się w kilku miejscach. Zaczęliśmy od Muzeum Wigier, dalej poruszając się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Muzeum Wigier

Muzeum Wigier w Starym Folwarku przygotowało wystawy dotyczące przyrody i historii Wigier. Jest częściowo multimedialne, ale aktualnie wszystkie monitory zostały wyłączone.

Łódź drewniana na wystawie
Wystawa w Muzeum Wigier

Płociczno

Z miejscowości Płociczno-Tartak wyrusza kolejka wąskotorowa oferująca turystyczne przejazdy po Puszczy Augustowskiej i Wigierskim Parku Narodowym.

Na miejscu obejrzeliśmy tabor kolejowy, lecz nigdzie nie pojechaliśmy. Byliśmy w czerwcu w tygodniu, natomiast rozkład jazdy wygląda tak:

czerwiec                 każdy weekend 13.00
lipiec, sierpień      codziennie 10.00, 13.00, 16.00

Samochodem wokoło Wigierskiego PN. Stacja kolejki turystycznej
Stacja kolejowa Płociczno-Tartak
Kolejka wąskotorowa
Wnętrze wagonu

Punkt widokowy Bryzgiel

Jedziemy 6 km dalej i zatrzymujemy się na parkingu przy wjeździe do wioski Bryzgiel. Do punktu widokowego na jezioro Wigry mamy 50 metrów. Poniżej platformy widokowej znajduje się niewielka przystań dla łodzi.

Jezioro Wigry
Jezioro Wigry. Przystań dla łodzi

Piaski

Kierujemy się w stronę wsi Czerwony Krzyż. W pewnym momencie asfaltowa nawierzchnia jezdni ustępuje szutrowi. Jednak nie malutka wioska (według statystyk liczy 16 mieszkańców) jest naszym celem. Jedziemy dalej mijając lasy i malownicze krajobrazy.

Szutrowa droga do wioski Czerwony Krzyż
Szutrowa droga do wioski Czerwony Krzyż i jeszcze dalej
Widok po drodze

Docieramy do leśnego parkingu. Miejsce zwane Piaski znajduje się w odległości 250 metrów.

Leśny parking
Kierunek Piaski
Ścieżka przez las prowadząca do jeziora
Ścieżka do miejsca zwanego Piaski nad jeziorem Wigry

Kiedyś w tym miejscu na jeziorze było molo. Pozostały z niego pale wbite w dno jeziora. Obok ułożono drewnianą kładkę, która jest fragmentem szlaku pieszo-rowerowego. Takie kładka są w tym regionie dość częste – chronią roślinność i pozwalają przejść suchą stopą przez podmokły teren.

Widok na jezioro w miejscu Piaski
Jezioro Wigry. Widok w miejscu Piaski
Molo
Jezioro Wigry. Resztki mola opanowały ptaki
Kładka na szlaku

Muzeum Rybołówstwa

W dawnym magazynie ryb w Czerwonym Folwarku urządzono wystawę „Historia i tradycje rybołówstwa”. Oglądamy sprzęt rybacki, wiele starych zdjęć a także model aparatu inkubacyjnego ikry.

Wystawa poświęcona rybołówstwu
Wystawa w dawnym magazynie ryb

Klasztor w Wigrach

Na deser zostawiłam Pokamedulski Klasztor w Wigrach, jeden z najcenniejszych zabytków Suwalszczyzny. Usytuowane na wzgórzu zabudowania są widoczne już z daleka.

Trochę historii. W 1667 r. król Jan Kazimierz ofiarował zakonowi kamedułów wieś i wielkie połacie okolicznych puszcz. Bracia zabrali się do pracy i w drugiej połowie XVIII w. zarządzali: miastem Suwałki, 11 folwarkami, 56 wsiami, 28 jeziorami, oraz smolarniami, młynami, gorzelniami, barciami a także wytopem żelaza z rudy darniowej. Pracowało dla nich ponad 8 000 poddanych. W czasie III rozbioru Polski, władze Prus skonfiskowały dobra, a zakonników przeniesiono do warszawskich Bielan. W zabudowaniach ustanowiono siedzibę biskupstwa, później parafię, jednak z braku odpowiednich funduszy zabudowania niszczały, ulegając poważnemu uszkodzeniu w czasie I wojny światowej. Po jej zakończeniu rozpoczęto odbudowę klasztoru. Obecnie, od 2016 r. kompleksem zawiaduje Fundacja Wigry Pro.

Klasztor kamedułów - wejście
Klasztor kamedułów – wejście
Klasztor kamedułów

Kompleks klasztorny jest naprawdę duży, a jego zwiedzenie zajmuje trochę czasu. Ponieważ zgłodnieliśmy, najpierw kierujemy się do refektarza, obecnie klasztornej restauracji. Menu było krótkie i recytowane przez kelnera.

Restauracja

Na miejscu okazuje się, że znaczna część zabudowań jest w remoncie i nie wszystko można zobaczyć.

Zwiedzanie rozpoczynamy od kościoła, w którym znajduje się zejście do krypty. Przez szybki można zobaczyć szczątki zakonników chowanych bez trumien.

Wnętrze kościoła

W budynku naprzeciwko kościoła znajdują się Apartamenty Papieskie. Oglądamy pokój dzienny oraz sypialnię, gdzie w 1999 r. papież Jan Paweł II spędził kilka dni.

Klasztor kamedułów
Sypialnia papieża

W innej części zobaczymy eremy czyli domki zakonników. Wcześniej można było wejść na wieżę zegarową, obecnie nieczynną. Na terenie zabudowań wiele jest interesujących zaułków, a każdy z nich potrafi zatrzymać na dłużej.

Eremy w remoncie
Widok na klasztor

Wstęp: 9,00 zł normalny; 5,00 zł ulgowy; płacimy jeszcze 1 zł za wejście na teren klasztoru.
Parkowanie: opłata jednorazowa 7,00 zł.

I tu zamykamy pętlę wokół jeziora Wigry. Do Wigierskiego Parku Narodowego wrócę w kolejnym wpisie, w trakcie pieszych wędrówek.

O wszystkich miejscach, które zwiedziliśmy na Suwalszczyźnie możesz przeczytać tutaj.

Kwiatek z polskiej łąki

Inne miejsca które odwiedziłam zobacz na mapie.