Wioska Gołuchów słynie z zamku, Ośrodka Kultury Leśnej oraz rozległego parku -arboretum. Atrakcji jest tu tyle, że nie sposób zobaczyć wszystkie w ciągu jednego dnia.

Obok głównego wejścia na teren parku mijamy Muzeum Leśnictwa, mając nadzieję odwiedzić to miejsce jako ostatni punkt zwiedzania. Niestety, nie udało się, inne atrakcje pochłonęły nas całkowicie, a kiedy wróciliśmy, muzeum było już zamknięte.

Zwiedzanie

Zamek

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od obejrzenia zamku. Obecny wygląd obiekt zawdzięcza przebudowie w II połowie XIX wieku, wykonanej na zlecenie Izabelli z Czartoryskich Działyńskiej. Remont zamku przeprowadzono z myślą utworzenia w nim muzeum, gdzie Izabella, kolekcjonerka sztuki oraz jej mąż Jan Działyński umieścili w nim swoje zbiory. Jednymi z najcenniejszych eksponatów była i jest kolekcja waz greckich. Zamek zamieszkiwano tylko okazjonalnie i głównie przez gości Działyńskich. Natomiast właściciele posiadłości mieszkali w pobliskim pałacyku, przebudowanym z dawnej gorzelni.

Ale wróćmy do zamku. Wchodzimy na ładny dziedziniec, na którym akurat trwają przygotowania do ślubu, współczesnego oczywiście. Oglądanie zamku z przewodnikiem nie trwa długo, zajmuje około 30 minut. Najpierw zwiedzamy piwnicę, następnie kilka zamkowych pomieszczeń. Zwracają uwagę piękne pokrycia ścian oraz zachowana niewielka część zbiorów Izabelli i Jana. Kolekcję rozgrabiono w czasie II  wojny światowej.

Gołuchów - dziedziniec zamku
Gołuchów – dziedziniec zamku
Wnętrze zamku
Greckie wazy w gablotach. Podobno kiedyś były ustawione na stole widocznym na zdjęciu.
Sufit

Czynne: godziny otwarcia sprawdź tutaj
Cennik biletów: normalny  12 zł, ulgowy  8 zł

Muzeum Leśnictwa – Oficyna

Malowniczą aleją parkową, wśród okazałej i różnorodnej roślinności idziemy do pałacyku, w którym mieszkali Działyńscy.

Obecnie w budynku urządzono Muzeum Leśnictwa – Oficyna. Oprócz trofeów myśliwskich, oglądamy prace artystów inspirowane przyrodą oraz zachowane oryginalne sufity i boazerie. Na tyłach budynku znajduje się kawiarnia „Muzealna” więc zatrzymaliśmy się na kawę, która w otoczeniu przyrody świetnie smakowała.

Gołuchów. Budynek służył za mieszkanie Izabelli i jej mężowi
Wnętrze pałacyku
Salon
Kawiarnia Muzealna

Czynne: godziny otwarcia sprawdź tutaj
Cennik biletów: normalny 7 zł, ulgowy 4 zł

Park – Arboretum

Zabytki, zabytkami, ale jak tu nie przejść się po XIX-wiecznym parku, założonym przez Izabellę i Jana Działyńskich. Spacer tutaj to prawdziwa przyjemność.

Wybieram ścieżkę wzdłuż rzeki, skąd chyba jest najładniejszy widok na zamek, dalej mamy mostki, malownicze stawy, okazałe drzewa i wiele różnych roślin. Większość z nich jest opisana na tabliczkach.

Gołuchów - widok na zamek
Gołuchów. Widok na zamek
Alejka otoczona drzewami
Park-Arboretum z wieloma okazami roślin
Drewniany mostek nad rzeczką
Park
Staw w parku
Staw

Pokazowa Zagroda Zwierząt

Co jakiś czas przy alejkach widzimy namalowany znak „żubry”. Aby zobaczyć zagrodę żubrów należy udać się na dłuższy spacer, ponieważ teren przeznaczony dla zwierząt położony jest około 1,5 km od głównych atrakcji.

Przy zagrodach wykonano podesty, z których można podglądać zwierzęta, są jednak dość daleko, trudno im się bliżej przyjrzeć.

Pomalowany kamień
Kierunek żubry
Zagroda żubrów
Zagroda koników polskich

Czynne: codziennie od świtu do zmierzchu
Cennik: wstęp wolny

Ogród roślin ozdobnych

W drodze powrotnej na dłużej zatrzymuje nas dawna szkółka drzew i krzewów, przekształcona w ogród roślin ozdobnych. Natomiast ciekawostką jest zabytkowa winnica, osłonięta szklaną ścianą.

Ogród roślin ozdobnych i winnica pod szkłem
Winnica
Ogród roślin ozdobnych
Pergola
Żółte kwiaty
Kwiaty w ogrodzie

Czynne: codziennie od świtu do zmierzchu
Cennik: wstęp wolny

Podsumowując: pozostało do zobaczenia kilka wystaw i jeszcze więcej ścieżek spacerowych. Z przyjemnością poświęciłabym dwa dni, aby zwiedzić gołuchowski kompleks w ulubionym, powolnym tempie.

Co w pobliżu

W pobliżu odwiedź dworek Marii Dąbrowskiej w Russowie, zajrzyj też do najstarszego miasta w Polsce, czyli Kalisza.
Inne miejsca, które odwiedziłam można zobaczyć na mapie.

Jeśli zechcesz czytać podobne artykuły, proszę zapisz się na mój newsletter. Będzie mi miło, jeśli dołączysz do grona pasjonatów podróży.