sobota, 20 kwietnia, 2024

Brenna, wieś położona w paśmie Beskidu Śląskiego, jest najspokojniejszą miejscowością spośród licznie odwiedzanych przez turystów Wisły, Ustronia i Szczyrku. W okolicy wytyczono wiele szlaków pieszych i rowerowych. Jednak nie jest tu całkiem sennie, w centrum znajduje się amfiteatr w otoczeniu parku są bary i restauracje.

Przez środek miejscowości przepływa rzeka Brennica, która w upalny dzień daje namiastkę ochłody mieszkańcom i wczasowiczom. Rzeka jest płytka i na znacznym odcinku uregulowana, z wybudowanymi niskimi kaskadami tworzącymi baseny w sam raz dla dzieci. Dorośli natomiast chętnie rozkładają krzesła i leżaki w korycie rzeki, by chociaż zamoczyć nogi.

Brenna – amfiteatr i restauracje
Upalny dzień w Brennej

W Brennej spędziliśmy upalny weekend. Nawet nie próbowaliśmy wybierać się na górskie szlaki, sił wystarczyło tylko na spacer wzdłuż Brennicy. Po obu stronach rzeki można przejść się ścieżkami lub ulicami, a oba brzegi Brennicy spina kilka kładek i mostów.

Spacer wzdłuż Brennicy

Wyruszamy z miejsca naszego noclegu czyli z Pensjonatu Hawana, którego teren przylega do ścieżki nad Brennicą. Kładką dla pieszych przechodzimy na drugą stronę rzeki i kierujemy się w jej górę. Mijamy zwracający uwagę budynek postawiony nad rzeką, w którym mieści się pizzeria. Idziemy spokojniejszą stroną Brennicy, mając widok na na gwarny hotel, rozrywkowe centrum, kościół. Co jakiś czas mijamy most lub kładkę dla pieszych, więc w każdej chwili można przejść na drugą stronę. Wracamy drugą stroną rzeki. W parku obok amfiteatru zrobiliśmy przerwę na odpoczynek w cieniu drzew i obiad.

Kładka w pobliżu Pensjonatu Hawana
Pizzeria w budynku nad rzeką
Widok na Brennicę
Widok na centrum Brennej
Jedna z kładek dla pieszych
Amfiteatr
Brenna – park

Gdzie jeść

W okolicach amfiteatru ulokowało się wiele barów i restauracji ze stolikami na zewnątrz. Jednak ze względu na upał marzyliśmy o ochłodzeniu się w klimatyzowanym pomieszczeniu, a takie było w restauracji „Beskid”. Jedzenie było smaczne, a na początek zamówiłam kufel świeżo wyciskanego soku marchwiowo-jabłkowo-selerowego. Pychota.

Restauracja „Beskid”
Kufel świeżo wyciśniętego soku

Gdzie nocować

Zatrzymaliśmy się w Pensjonacie Hawana, który swoimi rozmiarami bardziej przypomina hotel niż pensjonat. Zarezerwowany pokój z balkonem nie był duży, ale wystarczający i ładnie wykończony. W budynku znajduje się także restauracja. Do pensjonatu należy teren po przeciwnej stronie ulicy, gdzie znajduje się bar oraz łąka z leżakami. Można więc na miejscu coś zjeść, poopalać się i popluskać się w rzece. Szczerze mogę polecić to miejsce. Tyko w razie upałów zapytajcie o pokoje z klimatyzacją, bo nie wszystkie ją posiadają.

Brenna
W głębi pensjonat „Hawana”, bliżej bar i rekreacyjny trawnik
Pensjonat „Hawana”

Podsumowanie

Brenna spodoba się osobom szukającym spokoju, którzy chcą oderwać się od miejskich rozrywek, lubią spacery, wędrówki po górach oraz jazdę na rowerze.

Spotkana po drodze salamandra

Co w pobliżu

Niektórzy z Was pewnie pamiętają książkę Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec”. W stanicy harcerskiej w Górkach Wielkich, odległych od Brennej o ok. 10 km, swoje ostatnie wakacje spędzili bohaterowie książki: Alek, Zośka i Rudy – harcerze Szarych Szeregów. W pobliżu znajduje się też Dwór Kossaków, miejsce związane z pisarką Zofią Kossak-Szatkowską. Oba miejsca opisałam we wpisie „O Zofii Kossak i harcerzach„.

Poza tym Szyndzielnia w Bielsku-Białej, Skrzyczne w Szczyrku, Równica w Ustroniu i Wisła.

Inne miejsca które odwiedziłam zobacz na mapie.

Jeśli zechcesz czytać podobne artykuły, proszę zapisz się na mój newsletter. Będzie mi miło, jeśli dołączysz do grona pasjonatów podróży.