Zalew Dzibice (zwany też zalewem Kostkowice) to kolejne ciekawe miejsce na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej. Ten sztuczny zbiornik wodny położony na terenie gminy Kroczyce powstał na rzece Białce, obok są jeszcze trzy mniejsze stawy.

Nad zalew przyjechaliśmy w marcu. Kiedy wyjeżdżaliśmy z domu, przez chmury nieśmiało przebijały się promienie słońca, niestety na miejscu było ponuro i wiał wiatr. Jednak nie zrażeni mało przyjazną pogodą obeszliśmy zalew wokoło i wspięliśmy się na niewielkie wzgórze ze skałkami i z widokiem na zalew. Cała trasa jest bardzo łatwa i wynosiła 3,8 km.

Przebieg trasy

Samochód zostawiamy na dużym parkingu przy zalewie. Obok znajduje się kilka wiat piknikowych oraz bufet, a nad zalewem plaża.

Zalew Dzibice i parking

Wiaty piknikowe

Z parkingu ruszamy w lewo asfaltową drogą, następnie po 800 metrach skręcamy w prawo w kierunku widocznego wiaduktu kolejowego. Biegnąca tędy Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) łączy Katowice z Warszawą, więc od czasu do czasu przejeżdża Pendolino lub inny ekspres.

Leśna droga

Ekspres nad zalewem Dzibice

My przed wiaduktem skręcamy w prawo i kontynuujemy spacer drogą gruntową między zalewem a nasypem kolejowym. Mamy stąd ładny widok na przeciwległy brzeg, ganiające po wodzie kaczki i mniejszą plaże. Na dwóch krańcach zalewu obozują w kamperach rodziny i wytrwali wędkarze.

Zalew Dzibice

Droga między zalewem a nasypem kolejowym

Widok na zalew

Przechodzimy przez zaporę i w pobliżu parkingu zielonym szlakiem wchodzimy na wzniesienie. Miejsce jest malownicze, z wapiennymi skałami i widokiem na okolicę.

Zapora na Zalewie Dzibice

Wapienne skałki

Pobliskie wzniesienie

Widok na Zalew Dzibice

Podsumowanie

Otoczony lasami Zalew Dzibice przyciąga w ciepłe dni amatorów plażowania i kąpieli. Wtedy też jest gwarno i dość tłoczno. Jednak w tygodniu oraz w chłodniejsze dni znajdziemy spokój i ciszę. Możemy stąd wyruszyć zielonym szlakiem do Rezerwatu Góra Zborów lub pospacerować leśnymi ścieżkami.

Jak dojechać

Jadąc drogą krajową nr 78 w miejscowości Kroczyce (pow. zawierciański) kierujemy się za drogowskazem na Dzibice. Stąd po przejechaniu około 3,5 km skręcamy w lewo i po 500 metrach dojeżdżamy do zalewu.

Co w pobliżu

Malownicze tereny Jury Krakowsko-Częstochowskiej zachęcają do zwiedzania ruin średniowiecznych zamków oraz wędrówek szlakami wśród wapiennych skałek. Może wybierzesz coś dla siebie spośród moich propozycji na wiosenny spacer.

Mapa trasy

http://

Jeśli zechcesz czytać podobne artykuły, proszę zapisz się na mój newsletter. Będzie mi miło, jeśli dołączysz do grona pasjonatów podróży.

0 0 votes
Article Rating
Podziel się z innymiShare on Facebook