sobota, 27 kwietnia, 2024

Śnieżka (1603 m) najwyższy szczyt Karkonoszy oraz Sudetów wznosi się na granicy polsko-czeskiej. Prowadzi na nią kilka pieszych szlaków, ale można „zdobyć” ją kolejkami linowymi. Moja propozycja to pętla z początkiem i końcem w Karpaczu z wykorzystaniem kolejek.

We wpisie:

• na jakie trudności napotkasz w sezonie
  • czy jest problem z zakupem biletów
  • linki – sprawdź czy nie nastąpiły zmiany lub utrudnienia w kursowaniu busów i kolejek
Śnieżka i gondole po stronie czeskiej

Ogólnie o trasie

Trasa: dojazd busem z Karpacza do Pec pod Sněžkou, wjazd na Śnieżkę kolejką od strony Czech, dojście do Kopy i zjazd kolejką do Karpacza.

Czasem tak bywa, że nie masz możliwości zdobycia szczytu na własnych nogach, czy chociażby przejścia w jedną stronę. Wtedy pomocne są górskie kolejki. Na Śnieżkę prowadzą dwie: jedna po polskiej, druga po czeskiej stronie. No może ta po polskiej nie wjeżdża na szczyt Śnieżki, tylko na Kopę, ale to i tak blisko.

Szczegóły trasy

Dojazd do Pec pod Sněžkou i wjazd na Śnieżkę

Wycieczkę zaczynamy w Karpaczu. Jeżdżą stąd busy do Czech do miejscowości Pec pod Sněžkou. Bus rozpoczyna trasę z przystanku PKS Stokrotka o godzinie 8.20 i 11.20. Kolejne przystanki sprawdź na www.karpaczbus.pl. My wsiadaliśmy na jednym z początkowych przystanków więc bez problemu kupiłam bilety u kierowcy. Miejsca siedzące również były. Jednak na kolejnych zrobiło się tłoczno, lepiej rozważ wcześniejszy zakup biletu. Czas jazdy busem około 1 godziny.

W miejscowości Pec pod Sněžkou, po opuszczeniu busa, idziemy 1 km do dolnej stacji kolejki gondolowej. Na miejscu widzę długą kolejkę do kasy biletowej. Mimo obaw co do czasu oczekiwania, sprzedaż szła sprawnie i po około 35 minutach jesteśmy posiadaczami biletów i wsiadamy do gondoli. Kolejka ma stację pośrednią, na której się nie wysiada jeśli wjeżdżamy na Śnieżkę, ale pokazuje bilet do kontroli.

Kolejka z Pec pod Sněžkou
Gondole są 4-osobowe. Czas wjazdu: 13 minut.
Ceny biletów znajdziesz na www.snezkalanovka.cz.

Pec pod Sněžkou
Dolna stacja kolejki gondolowej w Pec pod Sněžkou i kolejka do kasy biletowej
Kolejka na Śnieżkę

Na Śnieżce

Śnieżka ma specyficzny klimat, zbliżony do panującego w rejonie koła podbiegunowego. W związku z tym roślinność alpejska zaczyna się niżej niż w innych górach. „Słynie” również z silnych wiatrów, średnio wieje tu przez 206 dni w roku.

Na Śnieżce znajduje się kilka budynków:

> Najbardziej charakterystycznym budynkiem, w kształcie trzech dysków, jest Obserwatorium Wysokogórskie Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Oprócz prowadzonych obserwacji, w dolnym dysku kiedyś znajdowała się restauracja. Lecz ta część kilka lat temu została zamknięta z powodu uszkodzeń budynku. Planowany jest wielki remont i ponowne otwarcie w 2025 r.

> Kaplica św. Wawrzyńca z 1665 r. została wybudowana z kamienia z zewnętrznym drewnianym oszalowaniem. Ma kształt rotundy z przedsionkiem. Jej budowę zlecił hrabia Krzysztof Schaffgotsch (właściciel Cieplic i zamku Chojnik) prawdopodobnie aby podkreślić obszar swego panowania,

> Najwyżej położony czeski urząd pocztowy. Można stąd wysłać widokówkę, kupić drobne pamiątki a na dachu budynku znajduje się taras widokowy,

> Górna stacja kolejki po czeskiej stronie wraz z Bistro Sněžka i WC. W barze zamówienia przyjmowano sprawnie, nie było problemów ze znalezieniem wolnego stolika. Do toalety również nie było kolejki.

Śnieżka
Kaplica, Obserwatorium i po prawej budynek poczty
Obserwatorium na szczycie Śnieżki
Widok ze Śnieżki

Zejście ze szczytu i zjazd do Karpacza

Po obejrzeniu widoków i zrobieniu fotek schodzimy do stacji kolejki linowej na Kopie. To 3 km trasy najpierw tzw. Drogą Jubileuszową do schroniska Dom Śląski (niebieski) i dalej czarnym szlakiem na Kopę. Krótszy odcinek między Śnieżką a schroniskiem Dom Śląski (trasa czerwona i czarna), jest jednokierunkowy, tylko w górę. Ograniczenie wprowadzono ze względu na intensywny ruch turystyczny.

Byliśmy w tygodniu. Przy Domu Śląskim tłoczno, spora kolejka do bufetu i bardzo długa do WC.

Zejście ze Śnieżki
Widoki z Drogi Jubileuszowej
Stoliki przy Domu Śląskim z widokiem na Śnieżkę

Po dojściu do górnej stacji kolejki linowej na Kopie, kupuję bilety w barze. Tutaj zakup biletów i zjazd odbywa się na bieżąco, bez oczekiwania, ale byliśmy we wczesnych godzinach popołudniowych. W późniejszych tworzą się kolejki. W barze można co nieco zjeść i skorzystać z WC, bez kolejek.

Kopa – kolejka linowa
Kanapy mogą zabierać 4 osoby. Czas przejazdu: około 8 minut. Cena biletów na zjazd kolejką linową z Kopy: 50/45 zł. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.karpaczskiarena.pl.

Zjazd kolejką z Kopy

Po zjechaniu do Karpacza, zanim skierujesz się do centrum, podejdź do Dzikiego Wodospadu. W rzeczywistości jest to sztuczny wodospad utworzony przez niewielką zaporę na Łomnicy. Znajduje się przy ulicy Olimpijskiej. Malownicze miejsce, choć oblegane przez turystów.

Dziki Wodospad
Łomnica

Na koniec jeszcze link do komunikacji miejskiej w Karpaczu wraz z mapką. Może się przydać.

Gdzie dalej

W pobliżu, ze Szklarskiej Poręby, możesz wjechać kolejką linową na Szrenicę. A na pętle z wykorzystaniem kolejek wybrałam się w Beskidzie Śląskim. W Wiśle jest to Pętla Cieńkowska, a w Szczyrku Pętla Szczyrkowska.

Inne miejsca które odwiedziłam zobacz na mapie.

Jeśli zechcesz czytać podobne artykuły, proszę zapisz się na mój newsletter. Będzie mi miło, jeśli dołączysz do grona pasjonatów podróży.

http://

Tags: ,

Justyna
8 miesięcy temu

My wjeżdżaliśmy i zjeżdżaliśmy z Kopy. Na wjazd przed południem czekaliśmy prawie godzinę, na zjazd o 4 po południu około pół godziny Podchodziliśmy stromym podejściem jednokierunkowym i było to dla mnie dość trudne. Mocno wiało i bardzo brakowało mi czapki , którą można by naciągnąć na uszy. Letnie czapki od słońca nie chroniły uszów, poza tym bałam się, że wiatr mi tą czapkę zerwie. Kaptur od kurtki natomiast bardzo ograniczał pole widzenia, a widoki były piękne.

wkraj

Ciekawa propozycja, na pewno przydatna osobom starszym, dla których przejście całego szlaku pieszo to może być już zbyt duże wyzwanie. Będąc ostatnio na Śnieżce zastanawiałem się, ja można dostać się do Pec pod Śnieżką, aby właśnie taki wariant wycieczki zrealizować. Dzięki Twoim informacjom następnym razem wypróbuję ten sposób.
Pozdrawiam 🙂

Ewa
8 miesięcy temu

Jakiś czas temu jeździliśmy tam z grupą przyjaciół na nartach. Zaliczyliśmy wtedy kilka tras w rożnych miejscach. Spaliśmy w pensjonacie w Trutnowie. Latem miejsce wydaję się równie imponujące co zimą. Pozdrawiam 🙂

Urszula

Śnieżkę zdobywałam dwa razy od strony Kopy. Dla tych widoków zawsze warto, bo i latem i zimą są przecudne:)))