Rozmberk nad Wełtawą (Rožmberk nad Vltavou) jest tak małe, że już chyba mniejsze być nie może. Miasteczko urokliwie położone w zakolu Wełtawy jest także przystankiem na szlaku kajakowym. Ponad miejscowością góruje wielki zamek, którego początki sięgają XIII wieku.

Do Rozmberk nad Wełtawą przyjechaliśmy po południu, więc czasu na zwiedzanie było niewiele. Jednak wystarczyło na przyjemny spacer po miejscowości.

Zwiedzanie

Rynek

Zwiedzanie rozpoczynamy od udania się na obiad. Byliśmy tak głodni, że weszliśmy do pierwszej napotkanej restauracji i zjedliśmy przeciętny czeski obiad. Więc może nie zatrzymujmy się na jedzeniu, ale chodźmy obejrzeć rynek. Otaczają go renesansowe i barokowe kamieniczki, jest także fontanna oraz kościół św. Mikołaja. Trzeba też koniecznie przejść się nad rzekę i spojrzeć z tej perspektywy na zamek i zakole Wełtawy.

Zabytkowe kamienice
Wełtawa

Opuszczamy rynek, przechodzimy na drugą stronę rzeki jedynym w miejscowości mostem i wąską uliczką kierujemy się w stronę zamku.

Uliczka prowadząca do zamku

Zamek

Zamek został wybudowany w XIII wieku przez arystokratyczną rodzinę Rožmberków i to właśnie od nazwiska założyciela rodowej siedziby pochodzi nazwa miejscowości.

Obiekt jest udostępniony do zwiedzania, ale my wybraliśmy się tam późnym popołudniem, więc nie liczyłam na to, że będzie otwarty. Mimo wszystko warto było wejść na wzgórze, w nagrodę otrzymamy świetny widok na całe miasteczko.

Przeglądając mapę miejscowości, zwróciłam uwagę, że na Google Street View udostępniono trasę spacerową po wnętrzach zamku. Zajrzyjmy więc do komnat za darmo.

"<yoastmark
Widok na miasteczko

Do miasteczka wracamy dłuższą drogą, początkowo z widokiem na rzekę i przepływające kajaki, następnie na miasteczko i zamek.

Na wzgórzu zamkowym
Widok na rzekę
Widok na miasteczko i zamek
Ulica
Ulica na obrzeżach miejscowości

Gdzie nocować

Nocowaliśmy w „Penzion U Haničky” położonym w pobliżu mostu i chyba lubianym przez kajakarzy, wnioskując po otoczeniu obiektu. Mieliśmy pokój na parterze, gdzie sypialnię urządzono w stylu „jak u babci”. Zresztą zobaczcie sami.

Penzion U Haničk
Sypialnia „jak u babci”

Podsumowanie

Odkąd tu przyjechaliśmy, mam nieodparte wrażenie, że oglądam Czeski Krumlov w miniaturze, podobnie górujący nad Wełtawą zamek i położone w zakolu rzeki zabytkowe miasteczko. Rozmberk nad Wełtawą to miejsce które zwiedzimy szybko, ale możemy zostać dłużej i pobyć w spokojnym i malowniczym otoczeniu. Wokoło jest sporo ścieżek spacerowych oraz szlaków. Nie miałam okazji ich sprawdzić, więc nie wypowiem się na ten temat, natomiast widziałam oznaczenia kierujące w różne strony.

Mapa

Trasa spaceru na mapce.

Inne miejsca które odwiedziłam zobacz na mapie.