Hutki-Kanki, Centuria i staw Parzoch – te nazwy pewnie niewielu osobom są znane. A jest to przyjemne miejsce na spacer po Parku Krajobrazowym Orlich Gniazd.

Hutki-Kanki
Wioska Hutki-Kanki. Obok niewidoczny na zdjęciu parking

Hutki Kanki

Hutki-Kanki są małą wioską w województwie śląskim, w gminie Łazy. Centuria to rzeczka płynąca przez tę wioskę, natomiast staw Parzoch jest rozlewiskiem tejże rzeczki, bardziej znany pod nazwą staw Centuria.

Źródła Centurii, które dawniej były uważane za jedne ze źródeł Białej Przemszy, wzmiankował w swej kronice Jan Długosz. Obecnie rzeczka jest dopływem Białej Przemszy, a na jej spiętrzonych wodach już w XIV wieku pracował młyn. Naszym celem będzie spacer w górę Centurii, w pobliże jej źródła. Samochód parkujemy na leśnym parkingu tuż przed wjazdem do wioski.

Rzeka Centuria i Staw Parzoch

Rzeczka, płynie w głębokim wąwozie. Mamy do wyboru ścieżkę dołem przy samej rzece, lub górą. Ścieżka biegnąca górą po skarpie jest równa i łatwa. Jednak widok na dolinę jest ograniczony przez rosnące drzewa.

Centuria
Ścieżka po skarpie (górą)
Widok z góry

Wracamy w okolicę parkingu i asfaltową drogą schodzimy w dół, do mostu, skąd roztacza się widok na staw Centuria zwany też stawem Parzoch. Jego skrajem biegnie ścieżka.

Staw Centuria (Parzoch)
Widok na staw
Ścieżka nad stawem

Po minięciu stawu, teren staje się podmokły i bagnisty, ale równie malowniczy.

Rzeka Centuria

Czym bardziej w głąb tym trudniej się idzie, a ścieżka staje się coraz węższa. Od czasu do czasu napotykamy na przeszkody w postaci powalonych drzew.

Teren bogaty jest w różnorodną roślinność. Przypuszczam, że botanicy rozpoznaliby tu wiele rzadkich roślin – źródło rzeki uznano za pomnik przyrody nieożywionej. Tymczasem ja rozpoznaję tylko ładne wiosenne kwiatki.

Dolinka Centurii
Ścieżka wzdłuż Centurii
Powalone drzewo na ścieżce

Po pokonaniu kilku przeszkód docieramy w miejsce, gdzie ścieżka prawie zanika, a pod stopami czujemy coraz bardziej grząski teren. Pora na odwrót, nie będziemy ryzykować przemoczeniem butów.

Mokradła Centurii

Chcemy zobaczyć jeszcze jedno malownicze miejsce nad Centurią, lecz pogoda zaczyna się zmieniać, nadciąga niepokojąco czarna chmura. W efekcie zamiast dłuższego spaceru, będzie tylko szybki rzut oka na rzeczkę.

Wracamy do samochodu i jedziemy za drogowskazem „Hotel Centuria”, gdzie parkujemy na leśnym parkingu. Dalej, zaraz za obiektem hotelowym, schodzimy w dół w kierunku rzeczki. Na miejscu zobaczymy piaszczyste mini-plaże, czyściutką Centurię i dziurawą kładkę.

Kładka nad Centurią

Mapka

Poniżej krótki spacer Doliną rzeki Centuria – w dwie strony 1,6 km.

Co dalej

We wpisie 10 pomysłów na wiosenny spacer znajdziesz więcej propozycji jednodniowych wycieczek z atrakcjami.

Natomiast na mapie zaznaczyłam wszystkie opisane na blogu miejsca.

Jeśli zechcesz czytać podobne artykuły, proszę zapisz się na mój newsletter. Będzie mi miło, jeśli dołączysz do grona pasjonatów podróży.

http://

Tags: , ,

Urszula

Powiem Ci, że tytuł bardzo zachęcający! Polskie nazwy są czasem takie wymyślne. A tutaj trochę śląskiego i chyba rzymskiego się znalazło. Jednak miejsce bardzo relaksujące, no i bez innych turystów!
Dzięki:)))

Reply to  Mariola

Hutki od huty, kanki od baniek na mleko 🙂

Mo.

Intrygujący tytuł i ciekawe nazwy miejscowości i atrakcji.
Pokazałaś idealne miejsce na spacery, cisza , spokój i piękna przyroda. Nazwa Centuria brzmi magicznie i bajkowo.
Miłego dnia.

Albert

Moi rodzice kupili tam działkę w 1985 roku, każde wakacje spędzaliśmy z rodzicami i bratem w tym magicznym miejscu, łza się w oku kręci, to było jak fantastyczny film lub jeszcze lepsza książka, mnóstwo fantastycznych ludzi z którymi eksplorowaliśmy te bajeczne tereny, coś pięknego 🙂

Za każdym razem gdy tam jestem mając teraz 45 lat wszystkie wspomnienia do mnie powracają, magiczna kawiarnia u Rolanda itd. Długo by opowiadać i jeszcze dłużej pisać.

Reply to  Mariola

Niestety nie, ktoś kupił i przerobił na dom mieszkalny, niebieski Hotel którym zarządzali rodzice Rolanda,boiska do piłki, siatkówki i kosza także już nie ma, cały ten teren podzielili na działki. Teraz mnóstwo domów tam jest.

Marta
5 miesięcy temu

Ładna relacja i zdjęcia. Bardzo lubię to miejsce, byłam tu już kilka razy i będę jeszcze nieraz. Przyjemne miejsce na niedługi spacer, mam niedaleko z mojej Dąbrowy. Pozdrawiam. 🙂