środa, 8 maja, 2024

Londyn jest ogromnym miastem z równie ogromną ilością zabytków, muzeów, ogrodów i innych ciekawych miejsc, które chciałoby się zobaczyć. Ale jest to również miasto drogie. Balansując pomiędzy tym co chcę a tym co mogę, wybór padł na 4-dniowy wyjazd.

W treści wpisu:

• ważne zabytki: Tower of London i pałac Buckingham
  • spacer nad Tamizą
  • gdzie jest ulica Polska
  • ceny biletów wstępu oraz linki do atrakcji

Informacje ogólne

Do Londynu wybrałam się w towarzystwie mojej kuzynki i jej córki. Nie był to wyjazd w ulubionym przeze mnie stylu slow, bo takie miasto trudno zwiedzać w taki sposób, kiedy ma się ograniczony czas. Ale nie był to też pęd aby zaliczyć jak najwięcej miejsc. Mimo to codziennie pokonywałyśmy pieszo po dobrych kilkanaście kilometrów pomimo korzystania z metra i autobusów.

Metro
Londyński autobus
Londyn – widok z piętrowego autobusu

Nie będzie to też przewodnik po Londynie, ponieważ takich napisano dziesiątki. Pokażę miejsca, które zwiedziłyśmy, te przy których zatrzymałyśmy się na chwilę lub zobaczyłyśmy po drodze, przemierzając ulice miasta. Wewnątrz zwiedziłyśmy tylko królewskie obiekty: Tower of London, Pałac Buckingham i zamek Windsor. Na inne muzea zabrakło czasu.

Wspomnienia z wycieczki podzieliłam na dwie części:
Część 1 – centrum Londynu m. in. Tower of London, pałac Buckingham
Część 2 – Windsor oraz dzielnice Greenwich i Canary Wharf

Zwiedzanie centrum Londynu

Tower of London

Tower of London to XI-wieczny zamek położony tuż nad brzegiem Tamizy. Przez kilkaset lat pełnił rolę budowli obronnej, pałacu monarchów Anglii oraz więzienia.

Na terenie zamku znajduje się kilka ekspozycji, ale najważniejszą i najcenniejszą jest skarbiec z klejnotami i insygniami koronacyjnymi (The Crown Jewels), poza tym średniowieczna broń i zbroje, monety, sale tortur. Trzeba wejść również na mury obronne. Te wszystkie wystawy oraz mury dostępne są w ramach jednego biletu.
Zdjęć nie można robić na wystawie klejnotów koronnych.
Zamek znajduje się na liście UNESCO.

Godziny otwarcia: codziennie od 9.00/10.00 – 15.30/17.30
Bilety: normalny 33,60 GBP; ulgowy 16,80 GBP (5-15), 26,80 GBP (16-17 i 65+);
Bilety zakupione z wyprzedzeniem.
Szczegóły sprawdź na Tower of London.

Tower of London
Kolejka na wystawę klejnotów koronnych
Gwardzista
Zbrojownia w zamku
Mury obronne

Tower Bridge

Most zwodzony Tower Bridge położony jest tuż obok zamku. To jeden z najbardziej charakterystycznych mostów na świecie. Oficjalne otwarcie obiektu miało miejsce w 1894 r.

W tamtych czasach bardzo duże znaczenie odgrywał transport towarów statkami, a Londyn był jednym z największych portów. Z tego powodu most podnoszono 20 – 30 razy dziennie. Obecnie wykorzystanie przeprawy znacznie się zmniejszyło. Harmonogram podnoszenia mostu sprawdź tutaj, raczej nie licz na przypadkowe zobaczenie operacji.

Na most za darmo można wejść tylko na krótkim odcinku, przejście całego wiąże się z wykupieniem biletu (dorosły 12,30 GBP). Aktualne ceny i godziny sprawdź tutaj.

Tower Bridge
Widok na most zwodzony

Katedra św. Pawła

Katedra św. Pawła (St. Paul’s Cathedral) jest jednym z najważniejszych kościołów anglikańskich. Budowę monumentalnej świątyni ukończono w 1710 r. W ramach wizyty zwiedza się też krypty i punkt widokowy.

Oglądałyśmy tylko z zewnątrz. Bilety najlepiej kupić z wyprzedzeniem (dorosły 20,50 GBP) lub przyjść na nabożeństwo. Aktualne ceny i godziny otwarcia sprawdź tutaj.

Wejście do katedry

Pałac Buckingham

Pałac Buckingham stał się londyńską rezydencją królewską w 1837 r., kiedy wprowadziła się do niego królowa Wiktoria. To właśnie tutaj odbywają się najważniejsze uroczystości państwowe i oficjalne spotkania. Przed pałacem ustawiono pomnik królowej Wiktorii, na którego szczycie stoi złota uskrzydlona bogini zwycięstwa.

Zwiedzanie rozpoczęłyśmy od zobaczenia zmiany warty przed pałacem, ale zobaczyłyśmy tylko oddział gwardzistów maszerujących tam i z powrotem. Dojście do miejsca, gdzie odbywa się ceremonia było raczej niemożliwe. Chyba trzeba by przyjść z godzinę wcześniej. Mimo to miałyśmy dobry widok na pałac i słynny balkon, z którego rodzina królewska pozdrawia poddanych.

Oddział gwardzistów w drodze do Pałacu Buckingham
Pałac Buckingham, pomnik królowej Wiktorii i oddział gwardzistów

Zwiedziłyśmy też dostępne komnaty reprezentacyjne. Wnętrza Pałacu Buckingham można oglądać tylko przez około dwa miesiące w roku. W 2023 r. było to od 14 lipca do 24 września. Jest jeszcze możliwość zwiedzania z przewodnikiem w wybranych terminach od listopada do maja za znacznie wyższą cenę. Wewnątrz nie można robić zdjęć.

Po zobaczeniu komnat wychodzimy przez sklep z pamiątkami i królewską kawiarnię do ogrodu. Myślałam o wypiciu kawy w królewskim pałacu ale tłum ludzi, kilka kolejek do bufetu (samoobsługa) i kawa podawana w papierowych kubkach! skutecznie mnie zniechęciły. Po ogrodzie też nie spacerujemy gdzie chcemy, tylko wygrodzoną aleją idziemy w stronę wyjścia.

Godziny otwarcia: od czwartku do niedzieli od 9.30 – 18.30/19.30
Bilety: normalny 30 GBP; ulgowy 19,50 GBP (18-24), 16,50 GBP (5-17);
Bilety zakupione z wyprzedzeniem.
Szczegóły sprawdź na Royal Collection Trust

Pałac Buckingham od strony ogrodu
Audiencja u króla
Przejażdżka karetą
Sklep z pamiątkami w pałacu
Pałacowy bar

Dzielnica Westminster

Dzielnica rządowa Westminster położona jest na brzegu Tamizy. To tu znajdują się bardzo ważne i rozpoznawalne obiekty.

Pałac Westminsterski (Palace of Westminster) wybudowano w XIX w. na miejscu wcześniejszego, który spłonął. Budynek jest siedzibą parlamentu brytyjskiego. Do gmachu parlamentu przylega wieża zegarowa, słynny Big Ben, z którego co godzinę rozbrzmiewa dzwon.
Pałac Westminsterski znajduje się na liście UNESCO.

Pałac Westminsterski
Big Ben

Opactwo Westminsterskie (Westminster Abbey) jest najważniejszą świątynią w Anglii. Od prawie 1000 lat w kościele odbywają się koronacje monarchów, ostatnio Karola III. W 2011 r. książę William wziął tu ślub z Kate Middleton. Tu też większość monarchów została pochowana, ale nie tylko, również wiele słynnych postaci historycznych znalazło miejsce spoczynku. Opactwo znajduje się na liście UNESCO.

Bilety najlepiej kupić z wyprzedzeniem (dorosły 27 GBP). Aktualne ceny i godziny otwarcia sprawdź tutaj.

Opactwo Westminsterskie
Wejście do kościoła
Widok z boku na kościół

Przy ulicy Whitehall, obok Admiralicji (Admiralty House) straż pełnią gwardziści na koniach. Tuż obok rozciąga się dziedziniec Horse Guards Parade – miejsce królewskich parad i ceremonii.

Dziedziniec Horse Guards Parade
Straż konna

London Eye

London Eye jest jednym z największych kół widokowych na świecie. Wsiadając do diabelskiego młyna podziwiamy panoramę Londynu z wysokości 135 m. Przejazd trwa 30 minut, w tym czasie robi się jedno koło. W wagoniku mieści się do 25 osób.

Bilet zakupiony na miejscu dla osoby dorosłej to 33 GBP, przez internet nieco taniej. Szczegóły sprawdź tutaj.

Widok z gondoli

Tamiza

Tamiza wije się przez Londyn łącząc interesujące miejsca. Wędrując jej brzegami, przekraczając mostami mamy ładne widoki na rzekę, zabytki i współczesne budynki. Warto wybrać się na rejs po Tamizie. Można to zrobić tramwajem wodnym lub statkiem wycieczkowym. My popłynęłyśmy do Greenwich ale o tym w Części 2.

Z punktu widzenia turysty (być może mieszkańca również) najczęściej odwiedzany, a co za tym idzie zatłoczony odcinek bulwarów nad Tamizą znajduje się między Pałacem Westminsterskim a Tower Bridge.

Z mostu Westminster mamy świetny widok na Parlament i diabelski młyn London Eye. Kładką dla pieszych Millennium Bridge przemieścimy się między katedrą św. Pawła a rekonstrukcją teatru Szekspira (Shakespeare’s Globe). A z obu stron rzeki świetnie widać zamek (Tower of London), charakterystyczny most (Tower Bridge) oraz do niedawna najwyższy budynek w Europie The Shard.

Millennium Bridge, w tle katedra św. Pawła
Rekonstrukcją teatru Szekspira
Przed teatrem Szekspira
Widok na Tamizę
Tamiza
Widok na Tamizę i The Shard

St. James’s Park, Trafalgar Square

St. James’s Park znajduje się w centrum miasta między pałacem Buckingham a Big Benem. Jego atrakcją jest jeziorko, ptactwo wodne i wiewiórki. Można też wynająć leżaki lub rozłożyć kocyk na słynnych londyńskich trawnikach.

St. James’s Park
Leżaki na parkowym trawniku

Trafalgar Square słynny, ogromny plac z wysoką kolumną Horatio Nelsona, najsłynniejszego admirała w historii floty brytyjskiej.

Trafalgar Square i kolumna Nelsona

Soho, Dzielnica Chińska i Regent’s Park

Soho uchodzi za najbardziej rozrywkową dzielnicę Londynu. My przechodziłyśmy ulicami dzielnicy rano, więc rozrywek nie było.

Ciekawostka: w dzielnicy Soho znajduje się ulica Polska (Poland Street). Ta niedługa i wąska ulica ciągnie się od Oxford St. do Broadwick St. Oprócz nazwy nie zauważyłam na ulicy polskich akcentów.

Soho – ulica Polska (tablica na budynku)
Soho

Do Soho przylega niewielka dzielnica Chińska (Chinatown) udekorowana czerwonymi lampionami. Wejście do niej prowadzi przez chińską bramę. Można zajrzeć, jeśli jest po drodze. My trafiłyśmy do Chinatown przypadkowo, też rano.

Dzielnica Chińska

Park Regenta (Regent’s Park) jest jednym z parków królewskich. Słynie głównie z Ogrodów Królowej Marii (Queen Mary’s Gardens) gdzie posadzono 12 tys. róż, ale do tej części nie dotarłam. Zobaczyłam tylko kilka alejek na skraju parku. Brakło czasu aby pokonać hektary trawników dzielące mnie od różanego ogrodu.

Kwiatowy dywan w Regent’s Park
Regent’s Park

Co dalej

Zajrzyj do Część 2 – Windsor oraz dzielnice Greenwich i Canary Wharf, na które to miejsca poświęciłyśmy 2 dni z naszej 4-dniowej wycieczki do Londynu (ukaże się za tydzień).

Londyn

Pomyśl o odwiedzeniu innych stolic. O kilku z nich przeczytasz na blogu. Są wśród nich stolice europejskie Rzym, Praga, Bratysława, Podgorica, Wiedeń ale też azjatyckie Bangkok, Kuala Lumpur.

Inne miejsca które odwiedziłam sprawdź na mapie.

Jeśli zechcesz czytać podobne artykuły, proszę zapisz się na mój newsletter. Będzie mi miło, jeśli dołączysz do grona pasjonatów podróży.